Gender's Justice

صدایی برای عدالت در تمام جنسیت ها

Gender's Justice

صدایی برای عدالت در تمام جنسیت ها

سلام و به بلاگ عدالت جنسیت ها خوش‌آمدید! من این بلاگ رو درست کردم برای اینکه دیدم زیاد اطلاعاتی در مورد جنسیت ها برای ما ایرانی‌ها نیستش و به این فکر افتادم که یه بلاگ درست کنم و مطالب درست و صحیح علمی رو در اینجا به انتشار بذارم، برای اینکه هم مردم با این موضوع آشنا بشن و هم به سوالهاشون جواب داده بشه. من هرروز یک پست میذارم و منابعش رو هم در انتهای مطلب میذارم که اگه خواستین خودتون هم ببتونید ببینید که اطلاعات رو از کجا میارم. روز خیلی خوبی داشته باشین!

بایگانی

برای دیدن ویدیویی که دوست عزیزمون تهیه کردن اینجا کلیک کنین!


سلام به همه دوستای خوبم! امیدوارم حالتون خوب باشه!

امروز میخواستم براتون اولین پست رو بذارم، پستایی که میذارم سعی میکنم بیشتر اطلاعاتی باشن تا سوالاتون رو جواب بده و کنجکاوی چیزی هست برطرف بشه، چون زیاد چیزی نبودش به فارسی که اطلاعاتشم درست باشه. من هم دارم سعی میکنم که اطلاعات معتبر رو با لحن دوستانه باهاتون به اشتراک بذارم.

خب، امروز داشتم آنلاین میگشتم که برای اولین پست چی آپلود کنم که توی پیج اینستاگرام Jordan Raskopoulos دیدم یک ویدیو کامل درمورد معنی کلمات LGBTQIA+ توضیح داده. با خودم گفتم که چه خوب که میتونم براتون صحبتشو ترجمه کنم. ودیو رو هم گذاشتم که خودتون اگه دوست داشتین ببینین. لینک اینستاگرام جوردن هم آخر مطلب براتون میذارم.

ترجمه:
بیاید در مورد کلمات مخفف
LGBTQIA+ صحبت کنیم. کلمه دهن پرکنیه ولی هریک از حروف مهم و یک بخش از انجمن رو نشون میده.

کلمه L برای لزبین ها (Lesbians) هستش، به معنی خانومی‌هایی که از نظر جنسی به خانوم‌های دیگه تمایل دارن.

کلمه G برای گی (Gay) هستش، عموما کلمه گی (Gay) به معنی همجنسگرا (Homosexual) هستش، ولی تو این کلمات مخفف به مرد اشاره میشه، مردهایی که از نظر جنسی به مردهای دیگر علاقه دارن.

کلمه B برای دوجنسه‌ گرا (Bisexual) هستش، Bi به معنی دو(2) و sexual به معنی تمیال جنسی هستش. بعضی از افراد تمایل جنسی رو به دو یا بیشتر از دو جنس دارن. برای مثال یک مرد دوجنسه‌گرا، کسی هستش که به دو جنسه زن و مرد علاقه داره (یا تمایل جنسی داره). و بقیه افراد این کلمه رو به معنی تمایل جنسی با یه فرد مثل جنسیت خودشون و بقیه جنسیت‌ها.

بقیه افراد به کلمه‌ی Pansexual ارجاع اوردن، کلمه Pan به معنی همه چیز، وقتی که میبینی شما علاقه یا تمایل جنسی به همه مردم دارین (بدون درنظر گرفتن جنسیتشون).

کلمه T برای ترنس (Transgender) هستش، برای افرادی که هویت جنسیشون مطابقت با جنسیتی که باهاش به دنیا اومدن نداره. (بله، هویت جنسی با جنسیت فرق داره.) خیلی از مردم هستن که ترنس هستن اما اگر شما یک خانم هستی و علاقه جنسی به یک خانم دیگه دارین (یا حتی برعکس) نشونه این نیستش که شما حتما ترنس هستین، ترنس بودن به هویت خودتون بستگی داره.

کلمه Q برای Queer و Questioning (سوال کردن) هستش، خب کلمه سوال کردن که معلومه چی هستش ولی Queer دیگه چیه؟
برای مدت زیادی کلمه‌ی
Queer به عنوان یه کلمه‌ی توهین آمیز استفاده می‌شده. ولی وقتی مردم به اشتباهشون پی بردن، معنی کلمه رو عوض کردن. این کلمه رو به اصطلاح برای افرادی به کار میبرن که جنسیتشون تعیین نشده. برای مثال یک نفر جنسیتش معلوم نیست که خانوم هستن یا آقا (مثل منwink)

کلمه I برای دوجنسه (Intersex) هستش، این گروه کسایی هستن که موقع به دنیا اومدن با چند جنسیت مختلف در بدنشون بودن. این گروه 1.7% آدم‌های دنیا رو تشکیل میدن، به نظر زیاد نمیاد، مردم میگفتن که جمعیت آدم‌های مو قرمز خیلی کمه و ممکنه حتی انقراض بشن ولی هیچیشونم نشد که هیچ، خیلی هم زیاد هستن.

و آخرسر کلمه A برای Asexual هستش، مردمی که فاقد تمایل/علاقه جنسی هستن. یک دسته از آدم‌های Asexual احساس رومانتیک و عاشقانه نسبت به آدم تجربه میکنن و ادامه ارتباط عاشقانه با فرد موردعلاقشون هستن.

خب اینجا بهتره بگم که کلمه A به معنی متحد یا Ally در LGBTQ+ نیستش. متحد (Ally) به گروه از آدمایی میگن که باور دارن به انجمن LGBTQIA+ و برای حقوقشون و اعدالتشون ازشون دفاع میکنن. این مهمه که بگیم جای متحد (Ally) با انجمن هستش، نه داخل انجمن.laugh

و در آخر هم علامت به علاوه هستش +(Plus) و این علامت نشون میده که جنسیت های مختلف دیگری هستن که توی کلمات مخفف (LGBTQIA) نشان داده نشده. (یادداشت من: در تمام دنیا، بیشتر از 37 جنسیت مختلف برای افراد هستش). برای چند مثال میتونی بگیم Demisexual، Panroamntic، GenderQueer و خیلی بیشتر.

و بله، LGBTQIA+ خیلی کلمه دهن پرکنیه، اگه میخواید ساده باشه که کمکتون کنه میتونید کلماتو جابه‌جا کنین مثالا QUILTBAG (که معنیش به فارسی میشه کیف لحافیcheeky). (یادداشت من: اگه بخواین، توی دنیا حتی حروف رو یکم کوچیک تر کردن بعد پلاس گذاشتن، مثل LGBT+ یا LGB+).

ما همه متفاوت هستیم، ولی چیزی که همه‌ی مارو در این کلمات مخفف شده جا میده و به هم وصل میکنه، اینه که تجربه‌ی زندگی در اجتماعی رو داشته باشیم که مارو تشویق به شرم‌آوردن هویتی کنیم که هستیم. برای همین کلمه‌ی غرور و افتخار (Pride) خیلی مهمه! چون کلمه افتخار مخفف شرم هستش.heart
پس به خودتون افتخار داشته باشید و سلامتتون رو حفظ کنید. عاشقتونم، خدافظ!

پایان ترجمه

 

خب دوستان این هم ترجمه صحبت جوردن عزیز بودش، خیلی خوشحالم که این اجازه رو به من داد که از ویدیوش استفاده کنم و مطلب رو براتون به اشتراک بذارم.

فقط آخرسر من میخواستم درمورد یک جنسیت که جدا از انجمن LGBT+ هستش بگم به اسم Straight. که اگه توی دیکشنری بگردین میبینین میشه راست یا سرراست. دلیل اینکه این جنسیت توی انجمن نیستش چون اجتماع، این جنسیت رو از اول درست میدیده، یک نفر که به جنس مخالفش علاقه/تمایل جنسی داره. برای مثال یک آقا به یک خانم یا برعکس، یک خانم به یک آقا.

و یک چیز دیگه، دوستان عزیز، برای مثال کسی که Straight هستش کسی بهش نگفته که «تو باید با جنس مخالفت تمایل جنسی داشته باشی، نه چیز دیگه!» این یک چیز طبیعی هستش که آدم‌ها توی وجودشون دارن و به زور عوض نمیشه کرد.

خب این هم از پست امروزمون. این هم لینک اینستاگرام جوردن
(Jordan) هستش، اگه دوست داشتین میتونین یه نگاه بندازین یا دنبالش کنین: https://www.instagram.com/jordanrasko/
اگه من توی ترجمه جایی اشتباه کردم حتما بهم بگین که درستش کنم، و اگه سوالی هم داشتین توی نظرات میتونین ازم بپرسین  (هرروز نظرات رو من چک میکنمsmiley).

 

خیلی ممنون که به بلاگم سرزدین، امیدوارم روز خیلی خوبی داشته باشین!heart

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی